ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ

Συνεντεύξεις

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΕΤΑΡΤΗ 17 ΜΑΡΤΙΟΥ 2004 ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Καλή σας μέρα. Σας ευχαριστώ πολύ που ανταποκριθήκατε σ’ αυτή την πρόσκληση μας να κάνουμε μια ενημέρωση για τα ζητήματα της ολυμπιακής προετοιμασίας. Η ολυμπιακή προετοιμασία είναι για μας και θα είναι πάντα μια εθνική υπόθεση, μια υπόθεση που συσπειρώνει όλους τους Έλληνες, όλες τις Ελληνίδες και βασίζεται στη συναίνεση όλων των ελληνικών πολιτικών δυνάμεων. Η συναίνεση όμως έχει ορισμένες προϋποθέσεις. Η πρώτη προϋπόθεση είναι η καλοπιστία, η αποβολή κάθε στοιχείου μικροψυχίας και μικροκομματικότητας, η ειλικρινής αλληλοενημέρωση, η συνεργασία, προετοιμασία να πετύχουμε τον στόχο μας που είναι να αναδείξουμε το πιο δυναμικό, το πιο σύγχρονο, το πιο αισιόδοξο κομμάτι του εαυτού μας. Δυστυχώς τις τελευταίες μέρες και παρά το κλίμα που είχε δημιουργηθεί κατά τις τελετές παράδοσης και παραλαβής των Υπουργείων που εμπλέκονται στην ολυμπιακή προετοιμασία, γινόμαστε μάρτυρες ενός πολύ σοβαρού προβλήματος που είμαστε υποχρεωμένοι να εντοπίσουμε. Θίγεται η διεθνής εικόνα και η αξιοπιστία της χώρας. Αυτό δημιουργεί μια αλυσίδα παρεξηγήσεων. Όλα όσα λέγονται εδώ, όλα όσα διατυπώνονται, είτε με τη μορφή δηλώσεων, είτε με τη μορφή ανεπισήμων σχολίων και αναπαράγονται στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, εκτελωνίζονται στο εξωτερικό, εξάγονται, αναπαράγονται από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, επανεισάγονται και δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος ο οποίος πλήττει την εθνική αυτοπεποίθηση μας, ο οποίος αλλοιώνει το ολυμπιακό φρόνημα της ελληνικής κοινωνίας, που είναι απολύτως αναγκαίος παράγων για την επιτυχία των Αγώνων. Και βέβαια δημιουργείται μια πολύ εσφαλμένη εντύπωση για την πιο κρίσιμη και ευαίσθητη αγορά που είναι η τουριστική αγορά, η Ελλάδα δηλαδή ως τουριστικός προορισμός και κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων και γενικότερα. Πιστεύω ότι αυτό αδικεί τη χώρα, πιστεύω ότι αυτό αδικεί τους Έλληνες τεχνικούς, τον ελληνικό τεχνικό κόσμο, αδικεί τον ιδρώτα του ελληνικού λαού, ο οποίος βρίσκεται πίσω απ’ όλες τις επιτυχίες της ολυμπιακής προετοιμασίας. Εμείς δηλώσαμε εξ αρχής και σε όλα τα επίπεδα, από το επίπεδο του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ και του τέως Πρωθυπουργού μέχρι το επίπεδο του πιο απλού στελέχους του κρατικού μηχανισμού ότι είμαστε στη διάθεση της νέας Κυβέρνησης, της Οργανωτικής Επιτροπής και της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, ώστε όλη η τεχνογνωσία, όλη η εμπειρία που έχει συσσωρευτεί όλα αυτά τα χρόνια, να εξακολουθεί να λειτουργεί ως υποβοηθητικός παράγων για να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα και να επιτευχθεί ο τελικός στόχος που είναι η άψογη τέλεση πια των Ολυμπιακών Αγώνων. Δυστυχώς αυτό δεν έχει τηρηθεί τις λίγες μέρες που πέρασαν από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας Κυβέρνησης. Παρότι δήλωσα σε όλους τους τόνους ότι κι εγώ προσωπικά και όλοι οι Υπουργοί οι οποίοι εμπλέκονται στην ολυμπιακή προετοιμασία -το ίδιο είχε κάνει και η κα Παπανδρέου από τη δική της οπτική γωνία- και ο κ. Αλευράς και ο κ. Καρτάλης είμαστε στη διάθεση της νέας Κυβέρνησης, δεν ζητήθηκε στο επίπεδο των τέως Υπουργών καμία περαιτέρω ενημέρωση και εξειδίκευση. Ενώ είπαμε ότι ο κ. Καρτάλης, ο οποίος δεν έχει την βουλευτική ιδιότητα και δεν υπόκειται σε κοινοβουλευτικά ασυμβίβαστα μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του ως εμπειρογνώμονας είτε της Οργανωτικής Επιτροπή, είτε της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, δεν είχαμε κάποια συνέχεια ή κάποια αξιοποίηση αυτής όλης της προσφοράς. Δεν είναι ποτέ αργά, αλλά πάντως δεν είχαμε ως τώρα μια ανταπόκριση, ένα δείγμα γραφής. Και το χειρότερο έχουμε τη δημιουργία λάθος μετώπων που μπορούν να αποπροσανατολίσουν σε επικίνδυνο βαθμό την πορεία της ολυμπιακής προετοιμασίας η οποία δεν έχει κανένα περιθώριο χάσματος ή αμηχανίας. Δημιουργείται η εντύπωση με έναν συντονισμένο τρόπο ότι υπάρχουν προβλήματα στις ολυμπιακές υποδομές, προβλήματα στα ολυμπιακά έργα, ότι τα προβλήματα αυτά τώρα καλείται να τα αντιμετωπίσει η νέα Κυβέρνηση, η οποία θα επινοήσει και θα εφαρμόσει τις μαγικές λύσεις, ώστε μετά από λίγες βδομάδες να δούμε ολοκληρωμένα τα έργα, να παραστούμε στα εγκαίνια και να έχει πιστωθεί η νέα Κυβέρνηση ένα έργο το οποίο ανήκει στον ελληνικό λαό, ανήκει σε όλους αυτούς, που είτε στο επίπεδο της Δημόσιας Διοίκησης, είτε στο επίπεδο του ιδιωτικού τομέα, βοήθησαν ώστε να είναι πράγματι έτοιμο το έργο αυτό. Η εντύπωση αυτή που δημιουργείται είναι λάθος, είναι μια άδικη και εσφαλμένη εντύπωση, γιατί πλήττει την αξιοπιστία και την ικανότητα της χώρας. Είναι μια άδικη και εσφαλμένη εντύπωση γιατί πλήττει βεβαίως την αίσθηση που έχει ο ελληνικός λαός για τις ικανότητες του. Και κυρίως είναι μια εσφαλμένη εντύπωση και ένας εσφαλμένος χειρισμός, γιατί η Κυβέρνηση την περίοδο αυτή θα έπρεπε κατά τη γνώμη μας να εφαρμόζει πιστά τα χρονοδιαγράμματα που έχουμε διαμορφώσει, να μην ανακαλύπτει την πυρίτιδα, να μη μένει έκπληκτη μπροστά στο αυτονόητο, αλλά να δει ποια είναι τώρα η προτεραιότητα. Και η προτεραιότητα δεν είναι τα έργα τα οποία είτε ολοκληρώθηκαν, είτε ολοκληρώνονται με βάση τον σχεδιασμό και την προετοιμασία που έχει κάνει η προηγούμενη Κυβέρνηση, αλλά τα λειτουργικά προβλήματα των Ολυμπιακών Αγώνων. Η λειτουργία της Αθήνας, η λειτουργία των άλλων ολυμπιακών πόλεων, η λειτουργία του κράτους, η λειτουργία της κοινωνίας. Για μια ακόμα φορά δημιουργείται ένα κλίμα αβεβαιότητας και κινδυνολογίας σε λάθος βάση και σε λάθος κατεύθυνση. Αυτό έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία, γιατί σημαίνει απώλεια χρόνου και απώλεια ρυθμού και αυτό που δεν πρέπει να συμβεί είναι να χάσουμε τον ρυθμό μας και να δημιουργήσουμε περιττές συζητήσεις. Αντιλαμβάνομαι ότι τα στελέχη της νέας Κυβέρνησης βρίσκονται για πρώτη φορά αντιμέτωπα με μια πραγματικότητα η οποία τους φοβίζει. Υπάρχει ο φόβος ενώπιον της πολύ μεγάλης ευθύνης, αλλά έπρεπε να είναι προετοιμασμένοι διότι παρακολουθούσαν ή εν πάση περιπτώσει δήλωναν ότι παρακολουθούσαν ως αντιπολίτευση τα θέματα αυτά από πολύ κοντά. Και αντί να ανακαλύπτουν, όπως είπα και προηγουμένως, το αυτονόητο, θα έπρεπε να ζητούν ενημέρωση και να μη σπεύδουν να κάνουν δηλώσεις πριν διασταυρώσουν τα στοιχεία και πριν δουν την αποτελεσματικότητα του σχεδιασμού που έχει γίνει. Και επίσης αντί να ασχολούνται με το λάθος θέμα των έργων, θα έπρεπε να ασχοληθούν εντατικά με την προτεραιότητα αυτής της περιόδου που είναι το λειτουργικό σκέλος της ολυμπιακής προετοιμασίας. Και φυσικά το ίδιο συμβαίνει κατά έναν θα έλεγα εντυπωσιακό τρόπο και στο ευαίσθητο ζήτημα της ολυμπιακής ασφάλειας. Αυτή η έμφαση στο ζήτημα της ολυμπιακής ασφάλειας, αυτή η συνεχής και ατέρμονη συζήτηση για τα θέματα της ασφάλειας, στέλνει τελείως εσφαλμένο και παρεξηγήσιμο μήνυμα στη διεθνή κοινή γνώμη. Εμφανίζει την Ελλάδα ως μια χώρα που βρίσκεται σε ζώνη υψηλής επικινδυνότητας και τείνει να μετατρέψει το μεγάλο αθλητικό, πολιτιστικό και ειρηνικό γεγονός των Ολυμπιακών Αγώνων σε μια πολύ μεγάλη άσκηση διεθνούς ασφάλειας. Δεν είναι έτσι. Όλα χρειάζονται τις σωστές αναλογίες. Στα ζητήματα της ασφάλειας πρέπει να γίνονται πολλά πράγματα και πρέπει να δηλώνονται προς τα έξω ελάχιστα πράγματα. Πρέπει όλοι οι χειρισμοί να είναι λελογισμένοι, σώφρονες και βεβαίως δεν χρειάζεται να δημιουργούμε μια επικοινωνιακή αίσθηση η οποία είναι τελείως εσφαλμένη και η οποία μπορεί να εισπραχθεί από τη διεθνή κοινή γνώμη ως ένα μήνυμα απομάκρυνσης από τους Αγώνες. Αυτό είναι ένα τεράστιο λάθος που η Κυβέρνηση και προσωπικά ο Πρωθυπουργός, ο οποίος έχει επωμιστεί και τα καθήκοντα του Υπουργού Πολιτισμού, πρέπει να το διορθώσει αμέσως. Τώρα ως προς τα πιο συγκεκριμένα θέματα, θα αναφερθεί η κα Παπανδρέου στα θέματα του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. Ήδη έχει δώσει πολύ, θα έλεγα, κατατοπιστικές και άμεσες απαντήσεις στα όσα είπε ο κ. Σουφλιάς για την μαραθώνια διαδρομή, αλλά έχουμε φυσικά ενδεχομένως και άλλα θέματα. Εγώ θέλω να σας θυμίσω ότι ήδη έχουν παραδοθεί πριν από τις εκλογές της 7η Μαρτίου 17 μείζονες ολυμπιακές εγκαταστάσεις, οι οποίες λειτουργούν και οι οποίες ήδη έχουν χρησιμοποιηθεί για διάφορους λόγους. Σας θυμίζω ότι έχει παραδοθεί η μείζον ολυμπιακή εγκατάσταση του Ολυμπιακού Χωριού, το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης, το βασικό Κέντρο Τύπου, οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις στο Γαλάτσι, στη Νίκαια, στα Λιόσια, το Ιππικό Κέντρο, το Ιστιοπλοϊκό Κέντρο του Αγίου Κοσμά, οι εγκαταστάσεις του beach volley και του tae kwo do στο Φάληρο, το Σ.Ε.Φ. πλην του περιβάλλοντος χώρου. Το Εργαστήριο doping, το γήπεδο hockey, το γήπεδο του baseball, το γήπεδο του softball, το Κλειστό του Ελληνικού 1 στο οποίο έγινε ήδη και το δοκιμαστικό γεγονός της ξιφασκίας, το Παγκρήτιο στάδιο και πολύ παλαιότερα οι συνοδευτικές εγκαταστάσεις που προετοίμασε η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Δηλαδή το προπονητικό κέντρο του Αγίου Κοσμά, η Παιανία και οι αντίστοιχες εγκαταστάσεις της Θεσσαλονίκης για να διευκολυνθεί η προετοιμασία των αθλητών και βέβαια το Κωπηλατοδρόμιο του Σχοινιά, το οποίο έχει γίνει αντικείμενο πολύ μεγάλης εκμετάλλευσης δυστυχώς και από τη Νέα Δημοκρατία. Δυστυχώς και ο ίδιος ο κ. Καραμανλής είχε παρασυρθεί και είχε επισκεφτεί τον χώρο για να ανακαλύψει το πεδίο της μάχης του Μαραθώνα, ενώ απεδείχθη ότι ήταν έλος και κανείς δεν τόλμησε μετά την κατασκευή του έργου να επαναφέρει τα επιχειρήματα που επί μήνες ακούγαμε πριν την έναρξη της κατασκευής του έργου. Βέβαια τώρα αναμένουμε με φυσιολογικούς ρυθμούς και μέσα στα χρονοδιαγράμματα την παράδοση του χώρου του τένις στο ΟΑΚΑ, του κολυμβητηρίου του ΟΑΚΑ συμπεριλαμβανομένης και της εναλλακτικής λύσης για τη στέγαση που δεν είναι συμβατική ολυμπιακή υποχρέωση αλλά την κάνουμε επειδή μας ζητήθηκε από την Διεθνή Ομοσπονδία και για να διευκολύνουμε την ποιότητα της τηλεοπτικής εικόνας. Το ποδηλατοδρόμιο του ΟΑΚΑ με τη στέγη Καλατράβα του ποδηλατοδρομίου που είναι ένα δεύτερο πολύ σημαντικό έργο το οποίο εξελίσσεται κανονικά και ουδείς τόνισε να πει τίποτα, το Περιστέρι, το Καυτατζόγλειο, το Πελοποννησιακό, το Πανθεσσαλικό, το Παναθηναϊκό Στάδιο, οι εγκαταστάσεις σκοποβολής στον Μαρκόπουλο, το Καραϊσκάκη και το δεύτερο Κλειστό του Ελληνικού. Επειδή τα μέτωπα αυτή τη στιγμή, πλην της μαραθωνίου διαδρομής είναι το ζήτημα της στέγης Καλατράβα στο ΟΑΚΑ και κατά δεύτερο λόγο το τραμ, το οποίο αναγορεύτηκε σε θέμα λόγω και της ενδοκυβερνητικής διαφωνίας που φαίνεται να υπάρχει σύμφωνα με τις δημόσιες δηλώσεις του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ του κ. Σουφλιά και του νέου Υπουργού Μεταφορών του κ. Λιάπη, θα ήθελα να σας πω 2-3 λόγια γι’ αυτά. ΟΑΚΑ. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι η επιλογή της λύσης Καλατράβα ήταν μία επιλογή η οποία έγινε κατά έναν αυτόματο και ομόφωνο τρόπο απ’ όλους τους εμπλεκόμενους παράγοντες. Η επιστημονική κοινότητα στην Ελλάδα, Καθηγητές οι οποίοι έχουν βαρύνοντα λόγο, λόγω της ειδικότητάς τους, όπως η κα Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, ο κ. Δημήτρης Φατούρος, ο κ. Κονταράτος και πολλοί άλλοι, πρότειναν την μεγαλοπλαστική όπως λέγεται του Καλατράβα ως την καλύτερη λύση, όχι μόνο για τη στέγαση του σταδίου, αλλά και για τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου μνημείου των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Η Οργανωτική Επιτροπή ζήτησε να επιλεγεί η λύση Καλατράβα και συνέπραξε απολύτως στην ανάθεση της μελέτης και την ολοκλήρωση της μελέτης. Η διαδικασία επιλογής της αναδόχου κοινοπραξίας έγινε όπως όλες οι διαδικασίες με τον πιο ανοιχτό και διαφανή τρόπο. Συνεργάζονται οι μεγαλύτερες διεθνείς εταιρείες με ειδίκευση στο είδος αυτό. Συμπράττουν ιταλικές, γερμανικές και άλλες εταιρείες, οι οποίες έχουν μακρά εμπειρία. Έγιναν όλοι οι έλεγχοι της μελέτης, όλοι οι έλεγχοι της κατασκευής. Έχουν ελεγχθεί ακόμη και οι πιο παράδοξες ενστάσεις και αιτιάσεις και έχουν εξεταστεί ακόμη και οι πιο ατεκμηρίωτοι φόβοι. Έχουν γίνει διπλοί και τριπλοί έλεγχοι γεωλογικού χαρακτήρα, στατικού χαρακτήρα. Έχουν ελεγχθεί όλες οι συγκολλήσεις και το μόνο που απομένει είναι να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, τα οποία προβλέπουν την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων των πλαϊνών μέχρι τα τέλη Μαρτίου, την εγκατάσταση του αναδόχου για τον τάπητα του σταδίου μέχρι τις αρχές Απριλίου και το εντυπωσιακό και τεχνολογικά εγχείρημα της ολίσθησης της κατασκευής αυτής στην τελική της θέση, η οποία είναι σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχαμε επεξεργαστεί και το οποίο επιβεβαιώθηκε πλήρως κατά τη συνάντηση που έγινε, μετά την ανάληψη των καθηκόντων απ’ τη νέα κυβέρνηση, στις 14 Απριλίου η ολίσθηση του ανατολικού τόξου και στις 24 Απριλίου η ολίσθηση του δυτικού τόξου. Έτσι ώστε να είμαστε έτοιμοι για τα δοκιμαστικά γεγονότα και για όλες τις συνοδευτικές εργασίες, οι οποίες πρέπει να γίνουν. Αντί να αναπαράγεται και να τροφοδοτείται η συζήτηση αυτή, το μόνο που θέλουμε είναι να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα. Το ίδιο ισχύει και για το ζήτημα του τραμ. Όπως είχε την ευκαιρία να πει και ο κ. Βερελής, οι δοκιμές στο τραμ, στην ολυμπιακή διαδρομή απ’ το Ελληνικό μέχρι το Φιξ θα πραγματοποιηθούν τον Απρίλιο και τον Μάιο και η πλήρης λειτουργία θα αρχίσει τον Ιούνιο. Είναι να απορεί κανείς ποιος λόγος συζήτησης υπάρχει, για ένα έργο το οποίο είναι στην ώρα του και το οποίο εμφανίζει έναν πολύ ταχύ ρυθμό εξέλιξης και βρίσκεται σε ένα πάρα πολύ προωθημένο σημείο. Τι συμβαίνει κατά τη γνώμη μας. Πέρα από τον εντυπωσιασμό και το άγχος που δημιουργεί το γεγονός ότι κάποιοι άνθρωποι ασχολούνται για πρώτη φορά με τόσο κρίσιμα θέματα, υπάρχει σίγουρα και ένα ζήτημα ικανότητας χειρισμού και αντανακλαστικών, σε ένα επίπεδο το οποίο είναι πολύ πιο κάτω απ’ το επίπεδο των κυβερνητικών στελεχών. Δεν αρκεί να έχεις έναν Πρωθυπουργό που έχει τη βούληση να γίνουν οι αγώνες. Δεν αρκεί να έχεις υπουργούς που συμπράττουν σ’ αυτή την πολιτική βούληση. Πρέπει να έχεις ικανούς Γενικούς Γραμματείς, πρέπει να έχεις ικανά στελέχη του διοικητικού μηχανισμού. Και πρέπει φυσικά να αξιοποιηθούν στο έπακρο τα στελέχη του διοικητικού μηχανισμού, τα οποία έχουν αυτή την εμπειρία και αυτή την τεχνογνωσία. Και το ποιος ασκεί τα καθήκοντα φυσικά του υπουργού έχει πολύ μεγάλη σημασία, αλλά πολύ μεγάλη σημασία έχει και το ποιος είναι ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας, ο οποίος τρέχει καθημερινά τα προβλήματα αυτά, όπως συνέβαινε με τον κ. Καρτάλη, όπως συνέβαινε με τον κ. Βασιλείου στο Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, με την κα Μενδώνη στο Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο επωμίζεται και ένα σωρό άλλα βάρη πλέον των εμφανών ολυμπιακών βαρών, γιατί υπάρχει και ένα πολύ μεγάλο αφανές τμήμα. Ένα τέτοιο αφανές τμήμα, είναι η αφή της Ολυμπιακής Φλόγας. Η αφή της Ολυμπιακής Φλόγας είναι προγραμματισμένη για την επόμενη εβδομάδα. Η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή αποφάσισε η αφή να γίνει στις 25 Μαρτίου, για να τιμήσουμε την επέτειο των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων του 1896, που άρχισαν στις 25 Μαρτίου. Και για να συνδέσουμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες με τη δική μας εθνική εορτή. Δεν αρκεί να γίνει μία συμβατική τελετή αφής της Ολυμπιακής Φλόγας. Πρέπει να πραγματοποιηθεί όλο το πρόγραμμα όπως το είχαμε σχεδιάσει. Οι συντάκτες του Υπουργείου Πολιτισμού επισκέφθηκαν λίγες μέρες πριν τις εκλογές την Αρχαία Ολυμπία και είδαν σε ποια κατάσταση βρίσκεται και το νέο και το παλαιό μουσείο, σε ποια κατάσταση βρίσκεται ο αρχαιολογικός χώρος και στόχος μας ήταν και πρέπει να είναι, στις 24 Μαρτίου, να εγκαινιαστούν τα δύο μουσεία και οι συναφείς χώροι, για να έχουμε την ευκαιρία να αναδείξουμε αυτό τον πλούτο της Αρχαίας Ολυμπίας στα διεθνή μέσα ενημέρωσης που θα βρίσκονται εκεί για να καλύψουν την τελετή της αφής της Ολυμπιακής Φλόγας. Το ίδιο συμβαίνει και με θέματα τα οποία αφορούν το λειτουργικό σκέλος στο οποίο ήδη αναφέρθηκα, με κορυφαίο παράδειγμα την άσκηση προσομοίωσης για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Φυσικά είναι ανθρώπινη αντίδραση να έχει κανείς αυξημένο άγχος και νευρικότητα, όταν καλείται λίγες μέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, να μετάσχει σε μία τέτοια άσκηση προσομοίωσης. Αυτό το εκτίμησε ο ελληνικός λαός, το συνεκτίμησε και αυτό έχει συμπεριληφθεί στο εκλογικό αποτέλεσμα της 7ης Μαρτίου. Αλλά τώρα δεν μιλούμε για τα προσωπικά αντανακλαστικά του καθενός. Εδώ μιλάμε για την ικανότητα του κρατικού μηχανισμού να στέλνει μηνύματα στην κοινωνία και να αντιδρά με την ετοιμότητα και την αποτελεσματικότητα που πρέπει. Άρα θερμή μας παράκληση είναι να διατηρηθούν οι προϋποθέσεις της ευρύτατης εθνικής και κοινωνικής συναίνεσης στο ζήτημα της ολυμπιακής προετοιμασίας. Για να γίνει αυτό, χρειάζεται να αποβάλουν όλοι τα μικροκομματικά τους αντανακλαστικά. Εάν κάποιοι πιστεύουν ότι θα επιβάλουν στην κοινή γνώμη την αντίληψη, ότι όσα δεν έγιναν τα προηγούμενα 7 χρόνια θα γίνουν τις επόμενες 7 εβδομάδες, νομίζω ότι εκβιάζουν την κοινή λογική και θα εκτεθούν, διότι όταν όλοι θα πανηγυρίζουμε για την άψογη τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων και για την αναβάθμιση του κύρους και της εικόνας της χώρας, τότε ο ελληνικός λαός και η διεθνής κοινή γνώμη, θα ξέρει πολύ καλά με ποια αναλογία πρέπει να κάνει τις πιστώσεις και τις χρεώσεις. Αυτά είναι ζητήματα που κρίνονται ιστορικά, που κρίνονται στη συνείδηση των πολιτών, όχι μόνο των Ελλήνων πολιτών, αλλά όλων των πολιτών του κόσμου που παρακολουθούν το μεγάλο αυτό γεγονός και τηλεοπτικά και δεν θα το λύσουμε αυτό μέσα από μία αντιδικία των ελληνικών πολιτικών κομμάτων, μέσα από μία αντιδικία της πλειοψηφίας και της αντιπολίτευσης στη Βουλή των Ελλήνων. Εκείνο που χρειάζεται είναι να αξιοποιήσουμε όλες τις ζωντανές κοινωνικές δυνάμεις, να αξιοποιήσουμε το τεχνικό δυναμικό, να μην προσβάλουμε τον εαυτό μας, να μην υπονομεύουμε τη διεθνή εικόνα της χώρας. Β. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Σίγουρα το θέμα των Ολυμπιακών Αγώνων είναι ένα εθνικό θέμα και είναι γι’ αυτό που όλοι μας είπαμε κατά την ημέρα παράδοσης-παραλαβής ότι είμαστε στη διάθεση της νέας κυβέρνησης να τους ενημερώσουμε πλήρως, αλλά και να τους βοηθήσουμε στην υλοποίηση αυτής της τεράστιας πρόκλησης. Προβλήματα εμφανίζονται συνεχώς και χρειάζεται όμως ψυχραιμία και αποτελεσματικότητα, για να έχουμε και πιστεύω ότι θα έχουμε πολύ καλούς Ολυμπιακούς Αγώνες. Δυστυχώς, παρά την δική μας διάθεση, για μικροκομματικές σκοπιμότητες, έγινε μία προσπάθεια να εμφανιστεί η όλη αυτή προετοιμασία ότι έχει μεγάλα προβλήματα. Την ημέρα της παράδοσης εγώ ενημέρωσα τον νέο Υπουργό και του έδωσα πλήρως και αναλυτικό σημείωμα, πέρα απ’ την προφορική ενημέρωση και εδώ έχω το χρονοδιάγραμμα για κάθε ένα απ’ τα έργα τα οποία κάνει το ΥΠΕΧΩΔΕ. Και πρέπει να πω ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει κάνει ένα τεράστιο έργο. Είναι γνωστό ότι τα αθλητικά έργα δόθηκαν στο ΥΠΕΧΩΔΕ με καθυστέρηση και σήμερα όλα τα αθλητικά έργα, είτε έχουν ολοκληρωθεί, είτε είναι στο τελικό στάδιο. Και υπάρχει μία διαμόρφωση του παραλιακού μετώπου, που νομίζω ότι όποιος πάει εκεί, βλέπει το έργο το οποίο έχει γίνει. Υπάρχουν τα θέματα με τον περιβάλλοντα χώρο τα οποία τα έχουμε και τα αναφέρουμε και εδώ. Όταν λέμε περιβάλλοντα χώρο, εννοούμε το χώρο εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων, διότι όλα τα έργα του ΥΠΕΧΩΔΕ στην εργολαβία που γίνονται οι αθλητικές εγκαταστάσεις περιλαμβάνεται και ο περιβάλλον χώρος των αθλητικών εγκαταστάσεων. Εννοούμε για το χώρο εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων. Και είχαμε προετοιμάσει και τη διαμόρφωση των χώρων αυτών που είναι κάποιες μικρές παρεμβάσεις μέχρι τους Ολυμπιακούς. Θέλω να υπενθυμίσω ότι στο Φάληρο, ο χώρος μεταξύ Ιλισού και Κηφισού προβλεπόταν να γίνει στη β’ φάση που είναι μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και προβλέπεται ένα άλλο μεγάλο έργο με υπογειοποίηση της Ποσειδώνος και όλα αυτά. Για την α’ φάση θα γινόταν μια απλή διαμόρφωση. Σε όλους τους άλλους χώρους η διαμόρφωση γίνεται όπως και στο Ελληνικό, η διαμόρφωση των χώρων που είναι μέσα στις αθλητικές εγκαταστάσεις –μιλάμε για 200 στρέμματα περίπου- γίνεται, είναι μέσα στις εργολαβίες. Βέβαια σε καμία περίπτωση δεν είχαμε πει ότι θα κάνουμε το μητροπολιτικό πάρκο πριν από τους Ολυμπιακούς, τη διαμόρφωση όλου του χώρου. Για τη Μαραθώνια διαδρομή: Είναι ένα από τα έργα στα οποία είπαμε ότι παρουσιάστηκε πρόβλημα γιατί ο ανάδοχος τον περασμένο Δεκέμβρη έκανε στάση πληρωμών και είχαμε επίσχεση εργασίας από τους εργαζόμενους και είχαμε καθυστέρηση και παρόλο ότι ήταν προεκλογική περίοδος ξεκινήσαμε όλες τις διαδικασίες για να βρούμε καινούργιο εργολάβο. Την ημέρα της παράδοσης-παραλαβής είχαμε τον ανάδοχο. Ο ανάδοχος δεν βρέθηκε τυχαία, υπάρχει μια διαδικασία σύμφωνα με αυτά που προβλέπονται για τα δημόσια έργα που χρειάζεται μία σημαντική προετοιμασία και την ημέρα αυτή είχαμε τον ανάδοχο. Για τη Μαραθώνια διαδρομή είναι γνωστό ότι υπήρξαν προβλήματα από προσφυγές και σε όλα τα έργα είχαμε δεκάδες προσφυγές στο Συμβούλιο Επικρατείας. Αλλά για τη Μαραθώνια διαδρομή θα θυμάστε ότι αναγκαστήκαμε να αλλάξουμε και τη μελέτη λόγω της προσφυγής στο Συμβούλιο Επικρατείας και μετά πήγαμε με πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Για την περιοχή του Τύμβου: Εχθές στην ανακοίνωσή του ο κ. Σουφλιάς μίλησε για αμετροέπειες δικές μου και ότι δίνω λανθασμένη πληροφόρηση και ότι δεν υπάρχει ούτε προγραμματισμός ούτε δυνατότητα για δεύτερο εργολάβο, γιατί είχαμε δει τα προβλήματα στον Τύμβο και ότι του είπαν οι Υπηρεσίες ότι δεν υπήρχε τέτοια προετοιμασία. Έχουμε την απόφαση της 26/2 για τη δεύτερη εργολαβία για τον Τύμβο Μαραθώνα και εχθές, 16/3 υπογράφηκε από την Υπηρεσία η εντολή ανάθεσης στον δεύτερο εργολάβο, δε θυμάμαι ακριβώς το όνομα της εταιρείας, για να αφαιρέσουμε ένα τμήμα από τον εργολάβο ο οποίος είναι εγκατεστημένος εκεί και να το δώσουμε στον δεύτερο εργολάβο ώστε να ολοκληρωθεί το έργο πριν από τους Ολυμπιακούς. Απ’ ό,τι πληροφορήθηκα ο κ. Σουφλιάς αποφάσισε να μην αφαιρέσει τμήμα και κάποια κομμάτια του έργου να τα μεταθέσει για μετά τους Ολυμπιακούς για να δείξε ότι δεν μπορεί να ολοκληρωθεί το έργο. Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι για να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα χρειάζεται μια συνεχής παρακολούθηση από τις αρμόδιες Υπηρεσίες αλλά και από την πολιτική ηγεσία και τα χρονοδιαγράμματα αυτά μπορούν να τηρηθούν. Βεβαίως εάν συνεχιστεί αυτή η τοποθέτηση περί καθυστερήσεων, αυτό είναι η χαρά των εργολάβων, διότι θα ζητήσουν συμπληρωματικές συμβάσεις, ενώ όλα είχαν συμφωνηθεί μέσα στα χρονοδιαγράμματα τα οποία και εμείς έχουμε δεσμευτεί απέναντι στη ΔΟΕ αλλά και έχουμε συμφωνήσει με όλους τους εργολάβους αλλά και με τις Υπηρεσίες και είναι χρονοδιαγράμματα όχι μόνον εφικτά αλλά και με άνεση χρόνου. Πριν από κάποια χρόνια είχαμε την αντιμετώπιση ότι τα έργα είναι μακέτες. Τώρα που σε λίγο θα αρχίσουν να τα εγκαινιάζουν, η αντιμετώπιση είναι ότι είναι καθυστερημένα όλα τα έργα και θα ολοκληρωθούν τις επόμενες εβδομάδες και μήνες. Εμείς είμαστε πάντα στη διάθεση της νέας Κυβέρνησης για συνεργασία, ενημέρωση, βοήθεια, γιατί θεωρούμε ότι το θέμα των Ολυμπιακών Αγώνων μας αφορά όλους και θέλουμε να έχουμε και να κάνουμε και πιστεύουμε ότι μπορούμε να κάνουμε τους καλύτερους Ολυμπιακούς Αγώνες. Όμως οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν είναι μόνο τα έργα υποδομής τα οποία θα είναι έτοιμα, δεν είναι οι διάφορες δράσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν, είναι και η διαχείριση του όλου θέματος, ώστε να διαμορφωθεί κατάλληλα η κοινή γνώμη εντός της χώρας αλλά και εκτός της χώρας. Η επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων δεν εξαρτάται μόνο από τα αθλητικά κέντρα ή από τα έργα υποδομών. Πρέπει να πω ότι όλες οι διεθνείς Ομοσπονδίες στα έργα στα οποία έχουν γίνει test invent, μας έχουν συγχαρεί για την ποιότητα των υποδομών. Αυτό που είναι πολύ σημαντικό είναι η διαμόρφωση του κατάλληλου κλίματος για την διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Κι εμείς θέλουμε να συμβάλλουμε σε αυτό, δεν μπορούμε όμως να αποτρέψουμε αστοχίες της Κυβέρνησης. Ν. ΑΛΕΥΡΑΣ: Θα μου επιτρέψετε να προσθέσω μόνο αυτό το οποίο χρειάζεται για την πληρότητα της παρουσίασης, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία περιέχονται στον φάκελο για το έργο Καλατράβα, όπως βλέπετε η αποτίμηση του έργου και κάθε τεχνικού έργου γίνεται με συγκεκριμένες καμπύλες που παρουσιάζουν την εξέλιξη χρονοδιαγραμματικά του έργου, δεν γίνεται ούτε με βάση το πόσο και αν μας γεμίζει το μάτι, ούτε με το ότι «πέρασα μια βόλτα απ’ έξω και το είδα και μου άρεσε ή δε μου άρεσε», γίνεται με στοιχεία τα οποία έχουν οι υπηρεσίες και οι τεχνικοί σύμβουλοι που είναι ανεξάρτητοι στην προκειμένη περίπτωση. Σύμφωνα με τα στοιχεία λοιπόν το έργο Καλατράβα το οποίο ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2002 θα ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουνίου του 2004, είναι ένας μεγάλος τεχνικός άθλος για τον οποίο πρέπει να είναι υπερήφανος ο τεχνικός κόσμος της χώρας, όλοι οι εργαζόμενοι, γιατί μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα καταφέρνουμε να κάνουμε ένα τόσο σύνθετο έργο. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά υπάρχουν δύο καμπύλες προόδου που παρακολουθούμε την εξέλιξη του έργου, είναι η καμπύλη η κάτω η οποία είναι η καμπύλη της «αργότερης προόδου» όπως λέγεται, η καμπύλη η επάνω είναι η καμπύλη της «ενωρίτερης προόδου» και όπως βλέπετε το έργο στο τέλος Φεβρουαρίου ήταν στο 82%, όπως θα έπρεπε να είναι σύμφωνα με τον προγραμματισμό. Ξέραμε απολύτως ότι θα είναι σε αυτό το σημείο από την πρώτη στιγμή, γνωρίζαμε την εξέλιξή του και ήμαστε απολύτως βέβαιοι για την ολοκλήρωσή του. Αυτή την εικόνα κανένας δε μπορεί να την διαστρέψει και δεν μπορεί να την παρουσιάσει δημιουργώντας την εντύπωση μιας ανύπαρκτης καθυστέρησης που δεν υπάρχει η οποία, όπως είπε και ο ΥΠΟυργός, αδικεί τον τεχνικό κόσμο, όλους όσους εργάστηκαν για να γίνει πραγματικότητα αυτό το έργο το οποίο θα είναι και το σύμβολο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Ο κ. Σουφλιάς είπε ότι θα ακολουθηθούν γρήγοροι ρυθμοί και θα ζητά εκθέσεις προόδου ανά δεκαήμερο. Εάν περιμένει η νέα Κυβέρνηση να ελέγχει την πρόοδο των έργων και των δράσεων της Ολυμπιακής προετοιμασίας ανά δεκαήμερο, φοβούμαι ότι δεν θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα που έχουμε επιβάλλει. Εμείς ζητούσαμε εκθέσεις προόδου ανά δεκάωρο, όχι ανά δεκαήμερο για να εφαρμοσθούν όλα όσα έχουμε σχεδιάσει. Επίσης σας θυμίζω ότι είχαμε ζήσει μια πρώτη γενιά κινδυνολογίας, ότι δεν θα κάνουμε τους Αγώνες γιατί θα μας τους αφαιρέσει η ΔΟΕ. Ξεχάστηκε αυτό. Στη συνέχεια ζήσαμε μια δεύτερη γενιά κινδυνολογίας, ότι τα έργα θα ανατεθούν απευθείας, χωρίς να τηρηθούν οι διαδικασίες του Κοινοτικού Δικαίου. Τα έργα ανατέθηκαν σύμφωνα με τις προβλέψεις του Κοινοτικού Δικαίου και της εθνικής νομοθεσίας, ασκήθηκε ο πλήρης έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και 50 υποθέσεις δικάστηκαν στο ΣτΕ. Ποτέ η Νέα Δημοκρατία δυστυχώς δε στήριξε ουσιαστικά την προσπάθειά μας αυτή, είτε στο επίπεδο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είτε στο επίπεδο άλλων κοινωνικών φορέων που έτυχε να εμπλέκονται σε διάφορες αντιθέσεις για τα Ολυμπιακά έργα. Δεν είναι κάτι αόριστο η βοήθεια, είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο και τοπικά και χρονικά. Και βέβαια τώρα έχουμε αυτή τη νέα κινδυνολογία, ότι δεν θα προλάβουμε εάν δεν επιληφθεί ο καλός θεός ο οποίος ευλογεί τη νέα Κυβέρνηση. Ε, δεν είναι έτσι. Νομίζω ότι πρέπει να ανοίξουμε τα πραγματικά μέτωπα και να διασφαλίσουμε τις προϋποθέσεις της ουσιαστικής συναίνεσης για να πετύχουμε σε αυτό το μεγάλο σχέδιο της χώρας. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όταν έλαβε ο πρώτος ανάδοχος και σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα πότε προβλεπόταν να ολοκληρωθεί το έργο για να μπορέσουμε να εκτιμήσουμε πόσο χρειαζόταν η κατασκευή του και πόσους μήνες απομένουν τώρα, για να μπορέσουμε να κάνουμε μια σύγκριση. Τ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ: Όπως είπε η Υπουργός προηγούμενα το έργο αυτό μετά από τις προσφυγές στο Συμβούλιο Επικρατείας και την πράξη νομοθετικού περιεχομένου της Κυβέρνησης, μπόρεσε ουσιαστικά να ξεκινήσει στο τέλος Αυγούστου του 2002. Ένας δρόμος αστικός με βαριά κυκλοφορία απλώς με μια λωρίδα που μετατρέπεται σε ένα δρόμο «δύιχνο» δυο και δυο λωρίδες με νησίδα στη μέση και πεζοδρόμια και όλα τα άλλα τα υπόλοιπα, 27 χλμ. ο οποίος τελειώνει σε 20 μήνες μέσα, είναι ένα ρεκόρ. Περιττό να πούμε ότι ο δρόμος αυτός έχει πλήρη αντιπλημμυρική προστασία από τη μια άκρη στην άλλη. Η πρόβλεψη ήταν για το τέλος Απριλίου του 2004, η καθυστέρηση από το Δεκέμβριο μέχρι τώρα μας οδηγεί τέλος Ιουνίου του 2004 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ειδικά για τη μαραθώνια διαδρομή παρουσιάστηκαν πέρσι χρονοδιαγράμματα που έλεγαν ότι θα τελειώσει τέλος του χρόνου του 2003, υπάρχουν επίσημα στοιχεία που είχαν παρουσιαστεί στη Συντονιστική Επιτροπή της ΔΟΕ 8 Απριλίου 2003 που έλεγε για τέλος του χρόνου και για πολλά άλλα έργα γύρω στα 17, τα χρονοδιαγράμματα γενικώς έχουν αλλάξει έως 50 με 100 φορές. Συνεπώς δεν μπορείτε να επικαλείστε κατά τη γνώμη μου πολλών τα χρονοδιαγράμματα, όταν έχουν αλλάξει κι ανατραπεί τόσες φορές και συνεπώς έχουν καταστεί αναξιόπιστα. Επ’ αυτού τι απαντάτε; Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Να σας πω κάτι το οποίο είναι πολύ απλό και πολύ αυτονόητο και θα έπρεπε να το έχετε ακούσει γιατί παρακολουθείτε το ολυμπιακό ρεπορτάζ επί χρόνια. Η ολυμπιακή προετοιμασία είναι ένα σύνθετο εγχείρημα, με αφορμή την ολυμπιακή προετοιμασία καλύπτονται χρόνιες, διαρθρωτικές ελλείψεις των υποδομών μας και της λειτουργίας της οικονομίας, της κοινωνίας και της δημόσιας διοίκησης. Ένα τέτοιο σύνθετο εγχείρημα, φυσικά προσαρμόζεται κατά καιρούς στις νέες καταστάσεις. Αντιμετωπίζει δυσκολίες και πρέπει τα χρονοδιαγράμματα να προσαρμόζονται. Το θέμα είναι να είμαστε έτοιμοι για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, να είμαστε έτοιμοι για τα δοκιμαστικά γεγονότα και να έχουμε ένα επίπεδο προετοιμασίας το οποίο είναι ικανοποιητικό με βάση τις διεθνείς προδιαγραφές που εφαρμόζει η ΔΟΕ κάθε δυο χρόνια, γιατί οργανώνει κάθε δυο χρόνια, είτε θερινούς είτε χειμερινούς Αγώνες. Σε αυτές τις προδιαγραφές, σε αυτά τα κριτήρια ανταποκρίνεται πλήρως η χώρα μας. Η Ελλάδα είναι η μικρότερη πληθυσμιακά χώρα που έχει αναλάβει να διοργανώσει Ολυμπιακούς Αγώνες, είναι η πρώτη χώρα που διοργανώνει Ολυμπιακούς Αγώνες με βάση τη κοινοτική νομοθεσία και τους δικαστικούς και άλλους ελέγχους που συνεπάγεται η εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας. Η Ελλάδα διοργανώνει Ολυμπιακούς Αγώνες και δίνει τη σκυτάλη στην Κίνα, που είναι μια χώρα 1 δις 300 εκ. ανθρώπων, χωρίς καμία δέσμευση από ρυθμίσεις ανάλογες με αυτές του ευρωπαϊκού κοινοτικού Δικαίου. Αντί να είμαστε υπερήφανοι γι’ αυτό το επίτευγμα το οποίο το αντιλαμβάνεται πάρα πολύ καλά ο κ. Ρογκ ο οποίος προέρχεται από μια μεσαία επίσης ευρωπαϊκή χώρα όπως το Βέλγιο και ξέρει τι σημαίνει αυτό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, καθόμαστε και συζητούμε τώρα για το αν θα έπρεπε η μαραθώνια διαδρομή να είναι έτοιμη το Δεκέμβριο, τον Απρίλιο, ή αν πειράζει που θα είναι έτοιμη τον Ιούνιο. Μάλιστα. Θα θέλαμε η μαραθώνια διαδρομή να είναι έτοιμη πριν από 20 χρόνια. Αυτό θα ήταν το σωστό. Και θα θέλαμε το οδικό δίκτυο της χώρας να έχει γίνει στη δεκαετία του ’50, όταν έγινε το οδικό δίκτυο της Ιταλίας ή της Ολλανδίας και θα θέλαμε ο αερολιμένας των Αθηνών να έχει γίνει όποτε έγινε και ο αερολιμένας της Φρανκφούρτης και θα θέλαμε τα τρένα μας να έχουν εκσυγχρονιστεί όπως εκσυγχρονίστηκαν και τα βρετανικά. Δεν είμαστε ικανοποιημένοι που με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες και αύριο με αφορμή την EXPO του 2008, η χώρα αποκτά ρυθμό και οδηγείται σ’ ένα διαφορετικό επίπεδο ανάπτυξης; ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή έχει γίνει πολύ λόγος τελευταία για το έργο του Καλατράβα –επιστρέφω στο ΟΑΚΑ- θα ήθελα σύμφωνα με τη δική σας εμπειρία και τις πληροφορίες, να μας πείτε αν υπάρχει περίπτωση να γίνουν περικοπές στο συγκεκριμένο έργο, ή αν έχουν ζητηθεί εναλλακτικές λύσεις από τον κ. Καλατράβα. Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Περικοπές στο έργο του στεγάστρου; ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και της συνολικής ανάπλασης του χώρου. Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Περικοπές στο έργο του στεγάστρου δεν θα γίνουν. Το στέγαστρο θα είναι στη θέση του και θα είναι το μνημείο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και θα είμαστε όλοι υπερήφανοι γιατί εκεί έγιναν οι Ολυμπιακοί Αγώνες και αυτό θα έρχονται να το βλέπουν πολλές χιλιάδες τουριστών επί πάρα πολλά χρόνια, όπως έχει με τη Βαρκελώνη και όλες τις ολυμπιακές πόλεις. Πέραν του στεγάστρου, το σχέδιο Καλατράβα περιλαμβάνει και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, την αισθητική και λειτουργική ενοποίηση. Τα στοιχεία της αισθητικής ενοποίησης τα οποία δίνουν τη φυσιογνωμία του ευρύτερου χώρου του Ολυμπιακού Σταδίου, παραμένουν. Έγιναν προσαρμογές πολύ παλαιότερα, ώστε να είμαστε σ’ ένα επίπεδο κόστους το οποίο να είναι ανεκτό και πάντως διαμορφώθηκε ένα πλαίσιο το οποίο αποδίδει το πλήρες αισθητικό και λειτουργικό αποτέλεσμα. Αλλά δεν μιλάει κανείς γι’ αυτά. Όλοι μιλάνε για το στέγαστρο αμφισβητώντας την τεχνική ικανότητα των μηχανικών μας και των τεχνικών μας εταιρειών να κάνουν το έργο αυτό. Είναι τραγικό λάθος, προσβάλλει τον ελληνικό τεχνικό κόσμο η προσέγγιση αυτή και επίσης πρέπει να πω ότι όλη αυτή η συζήτηση, δεν ξέρω αν έχει και μια άλλη διάσταση, διότι δεν γνωρίζω τελικά, όπως είπε και η Παπανδρέου, τι διακανονισμοί θα γίνουν για τα έργα τα οποία εκτελούνται. Δεν χρειάζεται να γίνει τίποτα άλλο, πέραν αυτού που έχει αποφασιστεί αρκεί να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί. Έχει ειπωθεί βέβαια και μια καταπληκτική αφέλεια ότι είναι δυνατό να μείνει το στέγαστρο αυτό στη θέση που τώρα κατασκευάζεται, πριν την ολίσθηση και να διεξαχθούν Ολυμπιακοί Αγώνες. Μα είναι ποτέ δυνατό να πιστεύει κανείς ότι μπορεί να λειτουργήσει το Ολυμπιακό Στάδιο με τέτοιο εμπόδιο στη μέση του; Το χρονοδιάγραμμα υπάρχει, ελέγχεται και πρέπει να εφαρμοστεί. Οι συζητήσεις αυτές είναι περιττές, δεν έχουν κανένα νόημα, πρέπει το νέο επιτελείο της Κυβέρνησης, να ασχοληθεί με τη λειτουργία των Ολυμπιακών Αγώνων, με το μεγάλο θέμα στο οποίο θα κριθούμε. Καμία χώρα που οργανώνει Ολυμπιακούς Αγώνες δεν κρίθηκε με βάση τις υποδομές. Όλες οι χώρες κρίνονται με τις βάση τις λειτουργίες. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Σάββατο ο Πρόεδρος της ΔΟΕ ο κ. Ρογκ έξω από του Μαξίμου αφού ολοκληρώθηκε η πρώτη μετεκλογική σύσκεψη της νέας Κυβέρνησης, είπε ότι αφήνει ένα περιθώριο στη νέα Κυβέρνηση 15 ημερών, για να πάρει τις σωστές αποφάσεις. Από τη στιγμή που όλα ήταν δρομολογημένα, ποιες αποφάσεις άρα πρέπει να ληφθούν; Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Δεν ξέρω τι εννοούσε ο κ. Ρογκ. Νομίζω ότι μόνο ο ίδιος μπορεί να ερμηνεύσει τις δηλώσεις του. Εμένα πάντως μου έκανε εντύπωση ο πάρα πολύ ψύχραιμος και συγκρατημένος τρόπος με τον οποίο μίλησε ο Πρόεδρος Ρογκ, ο οποίος γνωρίζει πάρα πολύ καλά ποιο είναι το επίπεδο της ολυμπιακής ετοιμασίας, γιατί το παρακολουθεί από την αρχή, αδιακόπως. Προφανώς εννοούσε ότι 15 μέρες είναι ένα εύλογο διάστημα για να εξοικειωθούν τα νέα κυβερνητικά στελέχη με το αντικείμενό τους και με το μέγεθος της ευθύνης τους. Δεν χρειάζεται να ληφθεί καμία απόφαση. Η απόφαση είναι μια και μόνο: να κάνουμε όλα όσα έχουμε σχεδιάσει. Είχα την ευκαιρία στις 24 Φεβρουαρίου να ενημερώσω αναλυτικά, προσωπικά τον κ. Ρογκ για την πορεία όλων των ολυμπιακών έργων, για την πορεία της ολυμπιακής προετοιμασίας. Ειδικά για το στέγαστρο Καλατράβα και ξέρω πάρα πολύ καλά ποια είναι η άποψή του. Άλλωστε ήταν για μας πολύ σημαντικό και πολύ κολακευτικό το γεγονός ότι μεσούσης της προεκλογικής εκστρατείας, κατά την επίσημη έναρξη της Συνόδου των Εθνικών Ολυμπιακών Επιτροπών, ο κ. Ρογκ απευθυνόμενος σε εμένα με ευχαρίστησε ως εκπρόσωπο της ελληνικής Κυβέρνησης, για το τεράστιο έργο που έγινε και μου ζήτησε να μεταφέρω τις ευχαριστίες αυτές και στον Πρωθυπουργό τον κ. Σημίτη και στους Υπουργούς που έχουν ενεργό ανάμιξη στην ολυμπιακή προετοιμασία. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια ερώτηση εκτός ολυμπιακής προετοιμασίας μπορεί να γίνει; Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Αν τελείωσαν οι ερωτήσεις. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω και εσάς αλλά και την κα Παπανδρέου αν σας έχει γίνει οποιαδήποτε νύξη, αν έχετε συζητήσει το ενδεχόμενο εσείς –όπως γράφεται και λέγεται- να είστε ο νέος Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ και εσείς κα Παπανδρέου όπως επίσης έχει γραφτεί –αν και νομίζω ότι έχετε ήδη απαντήσει μια φορά- να είστε η τέταρτη Αντιπρόεδρος της Βουλής. Β. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Όσο με αφορά αυτό που γράφτηκε, έχω απαντήσει. Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Μετά τις εκλογές είχα μια σειρά από τηλεφωνικές συζητήσεις με τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ τον Γιώργο Παπανδρέου. Στην τελευταία από τις τρεις αυτές τηλεφωνικές επικοινωνίες, ο κ. Παπανδρέου με ρώτησε αν θα δεχόμουν ν’ αναλάβω τα καθήκοντα του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου, του είπα ότι «Εφόσον το θεωρεί αναγκαίο και εφόσον μου το ζητήσει, -γιατί αυτή η θέση είναι μια θέση ιδιαίτερης εμπιστοσύνης- εγώ θα αποδεχτώ και πιστεύω ότι θα εκτελέσω τα καθήκοντά μου αυτά, κατά τον καλύτερο και αποτελεσματικότερο τρόπο». Όμως αυτό ήταν μια προκαταρτική συζήτηση, ήταν μια βολιδοσκόπηση. Δεν μου έχει ζητηθεί κάτι τέτοιο. Πιστεύω ότι ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ πρέπει να επιλέξει τον, ή τους Κοινοβουλευτικούς Εκπροσώπους με τα δικά του κριτήρια, πρέπει να υπάρχει μια σχέση εμπιστοσύνης και πρέπει να υπάρχει μια κοινοβουλευτική και πολιτική αποτελεσματικότητα. Εάν δεν τηρηθεί η διαδικασία αυτή, αλλά τηρηθεί η διαδικασία που προβλέπει το Καταστατικό της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, δηλαδή η διαδικασία της εκλογής των Κοινοβουλευτικών εκπροσώπων, τότε δεν θα είμαι υποψήφιος για εκλογή από την Κοινοβουλευτική Ομάδα, γιατί πιστεύω ότι στη φάση αυτή και με το ΠΑΣΟΚ στην αντιπολίτευση, πρέπει οι Κοινοβουλευτικοί Εκπρόσωποι να είναι πρόσωπα που έχουν σχέση εμπιστοσύνης και κοινά πολιτικά αντανακλαστικά με τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, ενώ η εκλογή από την Κοινοβουλευτική Ομάδα, δημιουργεί μια αυτοτελή βάση νομιμοποίησης και υπακούει σε άλλες λειτουργίες οι οποίες προισιδιάζουν σ’ ένα κυβερνητικό και όχι σ’ ένα αντιπολιτευόμενο Κόμμα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο θέμα της προετοιμασίας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, εσείς είχατε κινήσει ως Κυβέρνηση τις διαδικασίες για εμπλοκή του ΝΑΤΟ. Ωστόσο δεν είχατε πάρει την τελική απόφαση. Σήμερα, συμφωνείτε με τον χειρισμό του θέματος που κάνει η ΝΔ; ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Μία αντιπολίτευση που σέβεται τον θεσμικό της ρόλο και αντιλαμβάνεται το ζήτημα των Ολυμπιακών Αγώνων ως ζήτημα εθνικής σημασίας, στηρίζει όλους τους χειρισμούς που κάνει η εκάστοτε κυβέρνηση. Άρα, έτσι, μ’ αυτή την λογική, το ΠΑΣΟΚ δια του Προέδρου του έχει στηρίξει τους χειρισμούς της Κυβέρνησης τις τελευταίες ημέρες. Σας είπα όμως, ότι το σωστό θα ήταν όλα να γίνονται με έναν χαμηλότερο τόνο, όλα να γίνονται χωρίς μεγάλη δημοσιότητα, όλα να γίνονται χωρίς περιττές επισημότητες και χωρίς την εφαρμογή διαδικασιών, οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα ερμηνείας. Σημασία έχει να έχουμε θωρακίσει τη χώρα. Το ζήτημα της ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων πρέπει να το δει κανείς σε δύο επίπεδα. Υπάρχει πρώτον, το επίπεδο της στρατιωτικής ασφάλειας της χώρας. Στο επίπεδο αυτό ούτως ή άλλως οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις είναι εντεταγμένες στην δομή του ΝΑΤΟ, γιατί η χώρα είναι κράτος-μέλος του ΝΑΤΟ και μάλιστα απ’ τα πιο παλιά. Υπάρχει και το δεύτερο επίπεδο όμως, που είναι το επίπεδο της λεγόμενης αστυνομικής ασφάλειας. Εκεί οι Ολυμπιακοί Αγώνες πρέπει να γίνονται αντιληπτοί ως ένα μεγάλο διεθνές γεγονός, που υπερβαίνει κατά πολύ το πρόβλημα της αστυνομικής ασφάλειας μιας χώρας. Γι’ αυτό έχουμε ένα διεθνή σχεδιασμό, έχουμε μία ανοιχτή και αποτελεσματική συνεργασία με πολλές χώρες και με πολλές εμπλεκόμενες υπηρεσίες και αυτός ο σχεδιασμός πρέπει να εφαρμοστεί και να ολοκληρωθεί. Υπάρχει το δόγμα της ολικής ασφάλειας που διέπει τον σχεδιασμό και αυτό το δόγμα της ολικής ασφάλειας πρέπει να εφαρμοστεί μέχρι τελευταίας γραμμής. Ο προϋπολογισμός της ολυμπιακής ασφάλειας πρέπει επίσης να διαβάζεται σωστά, διότι ο προϋπολογισμός αυτός καλύπτει πάρα πολλές πάγιες επενδύσεις ή προμήθειες που υπερβαίνουν κατά πολύ τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων. Το γεγονός δηλαδή ότι η χώρα αποκτά μία ηλεκτρονική υποδομή πλήρη, το γεγονός ότι η χώρα αποκτά ένα σύστημα TETRA που επιτρέπει την πλήρη επικοινωνία όλων των υπηρεσιών που εμπλέκονται στα θέματα ασφάλειας και πολιτικής προστασίας, το γεγονός ότι η χώρα αποκτά νέα περιπολικά, νέα σκάφη του Λιμενικού, νέα πυροσβεστικά οχήματα, δεν σημαίνει ότι όλα αυτά θα αποσβεστούν στις 15 μέρες των Ολυμπιακών Αγώνων. Αυτό είναι μία επένδυση η οποία θα λειτουργήσει για τα επόμενα πάρα πολλά χρόνια. Άλλωστε το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι η ηλεκτρονική υποδομή. Η ηλεκτρονική υποδομή έχει ένα κόστος 155 εκατ. ευρώ, ενώ 100 εκατ. είναι το κόστος λειτουργίας για τα επόμενα 10 χρόνια. Και μόνο αυτό και μόνο δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο διαρθρώνεται το κόστος της σημαντικότερης προμήθειας στον τομέα της ασφάλειας, δείχνει ότι δεν πρόκειται για ένα έργο που εξαντλείται στις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά για ένα έργο το οποίο ούτως ή άλλως θα ήταν αναγκασμένη η χώρα μας κάποια στιγμή να το εκτελέσει και το οποίο έχει πολύ μεγάλη μεταολυμπιακή χρήση και σημασία. Β. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Ένα σχόλιο θέλω εγώ να κάνω σ’ αυτό το θέμα. Θέλω να πω ότι σίγουρα το θέμα της ασφάλειας είναι ένα πολύ σημαντικό, το πιο σημαντικό θέμα και η κυβέρνηση είχε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τα θέματα ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων. Το θέμα είναι η διαχείριση του όλου θέματος να δημιουργεί το αίσθημα ασφάλειας και εσωτερικά στην Ελλάδα, αλλά και εξωτερικά και όχι λόγω έλλειψης ψυχραιμίας, να δημιουργεί ανησυχίες. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω, ο κ. Παπανδρέου είχε αρχικά αμέσως μετά τις εκλογές, επαφές με τους κυρίους Μάνο, Ανδριανόπουλο, με τον κ. Ανδρουλάκη, την κα Δαμανάκη, χθες είδε τον κ. Τσοχατζόπουλο. Με εσάς δεν είδαμε κάποια συνάντηση και για σας και για την κα Παπανδρέου. Υπάρχει αυτή η σχέση εμπιστοσύνης που είπατε πριν; Β. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Εγώ είχα. ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Η κα Παπανδρέου είχε. Εγώ μίλησα αρκετές φορές στο τηλέφωνο μαζί του και του είπα ότι επειδή θα έχει πολλά αιτήματα για συνάντηση την περίοδο αυτή, να μην πειστεί. Όποτε έχει άνεση χρόνου θα συναντηθεί και μαζί μου. Άλλωστε αυτά που έχουμε να πούμε τα λέμε και στο τηλέφωνο. Και ανά πάσα στιγμή μπορεί να πραγματοποιηθεί και η συνάντηση. Δεν είμαι απ’ αυτούς που πιστεύουν ότι η τελετουργία μίας συνάντησης οδηγεί στο ποθητό πολιτικό αποτέλεσμα. Μας ενδιαφέρει η ουσία του θέματος και η ουσία θα προχωρήσει είμαι σίγουρος πάρα πολύ καλά. Θέλω να σας πω κάτι για το Μουσείο της Ακρόπολης, γιατί είναι θέμα στη σημερινή ειδησεογραφία και θα το ζητάτε μετά. Ας διευκολυνθούμε. Θέλω να κάνω πραγματικά έκκληση στον Πρωθυπουργό και υπουργό Πολιτισμού τον κ. Κώστα Καραμανλή, ο οποίος βλέπω ότι ενδιαφέρεται και για τα θέματα της πολιτιστικής πολιτικής, κάνοντας συναντήσεις με επώνυμους ανθρώπους της τέχνης. Να στρέψει το ενδιαφέρον του στο ζήτημα του Μουσείου της Ακρόπολης. Το ζήτημα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα, το ζήτημα της επιστροφής των μαρμάρων στην Ελλάδα, στην Αθήνα, έχει τεράστια σημασία όχι μόνο για μας, αλλά για την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Τώρα που βρισκόμαστε στο πιο κρίσιμο σημείο της στρατηγικής της επιστροφής των μαρμάρων, τώρα που η βρετανική και η διεθνής κοινή γνώμη συσπειρώνεται υπέρ της επιστροφής, είναι κρίμα να υπονομεύσουμε μόνοι μας αυτή την μακροχρόνια προσπάθεια, που παραπέμπει στη μνήμη της Μελίνας Μερκούρη, υπονομεύοντας το βασικό υλικοτεχνικό επιχείρημά μας, που είναι η κατασκευή του νέου Μουσείου. Το νέο Μουσείο μπορεί να είναι γρήγορα μια πραγματικότητα, ένα απτό συντριπτικό επιχείρημα για την επιστροφή των Μαρμάρων. Εάν δεν προχωρήσει στη σημερινή του θέση δεν θα γίνει ποτέ, μα ποτέ. Και θα έχουμε ουσιαστικά ακυρώσει μια ολόκληρη στρατηγική για την επιστροφή των Μαρμάρων. Είμαι βέβαιος ότι θα αντιληφθεί τη σημασία του θέματος και θα το χειριστεί στο επίπεδό του και με τον τρόπο που πρέπει. Άλλωστε, κατά την τελευταία συζήτηση στη Βουλή, οπότε και ψηφίστηκε η τελευταία νομοθετική ρύθμιση για το ζήτημα του Μουσείου της Ακρόπολης, η ΝΔ είχε συμφωνήσει, όπως έχει συμφωνήσει και η Δήμαρχος Αθηναίων.