Ομιλία Β.Παπανδρέου στη Βουλή επί του Σ/Ν του Υπ.Οικονομίας & Οικονομικών "Κανόνες Τεκμηρίωσης Ενδοομιλικών Συναλλαγών, Κανόνες Υποκεφαλαιοδότησης Επιχειρήσεων, Διαδικασία Ταχείας Αδειοδότησης "

Ομιλίες

Κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε επί της αρχής υποτίθεται του νομοσχεδίου για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.

Κοιτάξτε, το έχω πει και άλλη φορά σε αυτήν τη Βουλή, αλλά νομίζω ότι το κακό έχει παραγίνει. Πάντα υπήρχαν προβλήματα με τη νομοθέτηση, αλλά η κατάσταση σήμερα είναι εκτός ελέγχου.

Η Κυβέρνηση φέρνει ένα συνονθύλευμα διατάξεων κάτω από μια επικεφαλίδα και η Βουλή συμμετέχει και συμβάλλει στην υποβάθμισή της.

Κύριε Υπουργέ, είναι γνωστό ότι το θέμα της νομοθέτησης είναι πάρα πολύ σημαντικό για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας, για τη μείωση της γραφειοκρατίας.

Ο ΟΟΣΑ έχει επισημάνει ότι αν ακολουθήσουμε κανόνες καλής νομοθέτησης, αυτό σημαίνει περίπου, αν δεν κάνω λάθος, 2% επιπλέον αύξηση του Α.Ε.Π.. Στο πλαίσιο αυτό το ΠΑ.ΣΟ.Κ. είχε ψηφίσει ένα νόμο για την προσαρμογή μας στους κανόνες καλής νομοθέτησης, αλλά και στις 18.7.2006 ο Πρωθυπουργός της σημερινής Κυβέρνησης είχε στείλει μία εγκύκλιο προς όλους τους Υπουργούς και Υφυπουργούς, το Γενικό Γραμματέα της Κυβέρνησης, σε όλους τους Γενικούς Γραμματείς των Υπουργείων και των Περιφερειών και με αυτήν την εγκύκλιο, η οποία είναι σωστή, επεσήμαινε ότι θα πρέπει όλοι να ακολουθήσουν τις αρχές της καλής νομοθέτησης και καλή νομοθέτηση θα πρέπει να θεωρείται η νομοθετική πολιτική που αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας των νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων με βάση ιδίως την αξιολόγηση των συνεπειών τους στην οικονομία και την ανταγωνιστικότητα, την απλούστευση των διαδικασιών, την τήρηση νομοτεχνικών κανόνων, την κωδικοποίηση των ρυθμίσεων και την ενσωμάτωση του κοινοτικού δικαίου. Στην καλή νομοθέτηση συμπεριλαμβάνεται και το πλαίσιο αξιολόγησης των συνεπειών των νόμων και των αποτελεσμάτων εφαρμογής τους.

Καταθέτω αυτήν την εγκύκλιο του Πρωθυπουργού, γιατί όλοι οι Υπουργοί και η Κυβέρνηση συνολικά την έχουν γράψει στα παλαιά τους υποδήματα.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κα. Βάσω Παπανδρέου καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Βεβαίως, σε ερώτηση που είχα κάνει προς τον Πρωθυπουργό το Νοέμβριο του 2007, μου απήντησε το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης, ότι στη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής που έγινε στις 30.1.2007 ορίστηκε ως ημερομηνία έναρξης εφαρμογής της διαδικασίας αυτής η 1.3.2007. Βέβαια, όρισαν την ημερομηνία έναρξης της διαδικασίας, αλλά δεν το έχει πάρει καθόλου χαμπάρι η Κυβέρνηση ότι θα πρέπει να ακολουθούν διαφορετικούς τρόπους νομοθέτησης. Και έρχεται τώρα με ένα νομοσχέδιο με τριάντα οκτώ περίπου άρθρα, που ρυθμίζονται πάνω από τριάντα θέματα, με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής που αφορούν πολύ σημαντικά θέματα, να αποφασίσει η Βουλή για όλα αυτά τα θέματα.

Είναι γεγονός ότι με τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και τη λεγόμενη «επανίδρυση του κράτους» έχουμε οδηγηθεί στην πλήρη αποδιάρθρωση του κράτους και σε όλους τους τομείς έχουμε κάνει πολλά, δυστυχώς, βήματα προς τα πίσω. Το ίδιο και στον τρόπο νομοθέτησης.

Το νομοσχέδιο αυτό για τις ενδοομιλικές συναλλαγές είναι μία αναγκαία νομοθετική παρέμβαση αλλά και αυτό, με τον τρόπο με τον οποίο νομοθετείται, θα οδηγήσει στην περαιτέρω σύγχυση και σε περαιτέρω προβλήματα στην αγορά. Αντί να λύσει δηλαδή προβλήματα, θα δημιουργήσει ακόμα περισσότερα.

Έρχεται ως συμπλήρωμα του νόμου, ο οποίος ισχύει, του Υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και του νόμου που ίσχυε από το ’94 και αντί πραγματικά αυτά τα δύο νομοθετήματα να είναι συμπληρωματικά, δημιουργούν σύγχυση. Υπάρχουν διαφορετικές υπόχρεες για τεκμηρίωση επιχειρήσεις, διαφορετικοί ορισμοί για την έννοια «συνδεδεμένες επιχειρήσεις» - άλλες θεωρεί συνδεδεμένες το Υπουργείο Ανάπτυξης και άλλες το Υπουργείο Οικονομικών, υπάρχουν διαφορετικές προθεσμίες υποβολής φακέλων –το Υπουργείο Ανάπτυξης προβλέπει ένα φάκελο και είναι υποχρεωτικός, ενώ στο Υπουργείο Οικονομικών δεν είναι υποχρεωτικοί και προβλέπονται πιθανόν και δύο φάκελοι- διαφορετικά κριτήρια απαλλαγών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και βεβαίως προβλέπεται και μείωση της ποινής για διαπιστωθείσες υπερτιμολογήσεις, που είναι η πλέον σοβαρή φορολογική παράβαση. Είναι κι αυτό στο πλαίσιο της νομοθέτησης της Κυβέρνησης που αντί να λύνει προβλήματα δημιουργεί καινούργια.
Βεβαίως μέσα στο σχέδιο αυτό προβλέπονται και τα μέτρα που έχει αφήσει να διαρρεύσουν ο κ. Παπαθανασίου κατά καιρούς, υποτίθεται για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης. Και είπε ο κ. Παπαθανασίου ότι θα πρέπει να υπάρχει ειλικρίνεια, συναίνεση και σοβαρότητα για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης. Και βεβαίως κανείς δεν θα διαφωνήσει ότι χρειάζεται ειλικρίνεια, συναίνεση και σοβαρότητα, αλλά πρώτα απ’ όλα χρειάζεται σοβαρότητα και ειλικρίνεια από πλευράς της Κυβέρνησης. Εδώ έχουμε μία Κυβέρνηση η οποία ποτέ δεν παρουσίασε ένα σχέδιο για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, ποτέ δεν ήρθε στη Βουλή για να συζητήσουμε για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτή την οικονομική κρίση. Αντίθετα, κατά καιρούς φέρνει απλώς ορισμένες τροπολογίες ή ανακοινώνει κάποια μέτρα, τα οποία εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι εντείνουν περισσότερο την κρίση.

Το ίδιο θα κάνουν και τα μέτρα τα οποία σήμερα θέλει να ψηφίσει η Ελληνική Βουλή. Τα μέτρα αυτά είναι προς την αντίθετη κατεύθυνση απ’ αυτήν που θα έπρεπε, για ενίσχυση της κατανάλωσης, ενίσχυση της παραγωγής και στήριξη της οικονομίας. Αντίθετα συνεχίζουμε διάφορες παροχές προς τους λίγους, τους «έχοντες» και τους «κατέχοντες».

Μέσα στο πλαίσιο αυτό της λειτουργίας ενός κράτους το οποίο δεν έχει πλέον καμία υπόληψη και δεν εμπνέει καμία εμπιστοσύνη στους Έλληνες πολίτες έρχεται και η τροπολογία για την «τακτοποίηση» -καινούργιος όρος αυτός!- των ημιυπαίθριων χώρων. Εδώ έχουμε τακτοποίηση, όχι νομιμοποίηση. Και τη φέρνει ο Υπουργός ο οποίος βρήκε τρόπο να νομιμοποιήσει το δικό του παράνομο, αλλά για τους άλλους που έχουν παρανομήσει προτείνει την τακτοποίηση, που δημιουργεί άλλα προβλήματα και είναι μια διαιώνιση, όπως και με την περαίωση, των διάφορων παρανομιών, ενώ είναι υπαρκτό το πρόβλημα και θα μπορούσε να υπάρξει μια συνολική αντιμετώπιση. Όμως αυτό θέλει και έναν σχεδιασμό και να ακολουθήσετε και μία πολιτική, η οποία έχει ξεκινήσει.

Εγώ το 2003 είχα φέρει στη Βουλή και είχε ψηφιστεί ο νόμος για την έκδοση των πολεοδομικών αδειών. Βεβαίως τότε αντιδρούσε το Τεχνικό Επιμελητήριο για συντεχνιακούς λόγους. Εάν όμως αυτός ο νόμος είχε εφαρμοστεί, εγώ δεν λέω ότι θα είχε εξαλειφθεί, αλλά θα είχε περιοριστεί πάρα πολύ η παρανομία στην οικοδομή. Μόλις ήρθε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατήργησε το νόμο αυτό, για να συνεχίζονται οι διάφορες συναλλαγές και οι παρανομίες στο θέμα της οικοδομής.
Είχα ξεκινήσει διακόσια ΕΣΟΑΠ για να καθορίσουμε χρήσεις γης σχεδόν σε όλους τους καποδιστριακούς δήμους της χώρας, για να τελειώνει πλέον αυτή η έλλειψη χρήσεων γης και να μπορεί ο καθένας να χτίζει όπου θέλει. Και τα ΕΣΟΑΠ αυτά τα σταμάτησε ο κ. Σουφλιάς και τα απένταξε και από το Γ’ αλλά και από το Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.

Και έρχεται σήμερα να προτείνει τακτοποίηση για εισπρακτικούς λόγους. Μα ποιος θα πάει να τακτοποιήσει κάτι όταν ξέρει ότι υπάρχει η δαμόκλειος σπάθη να του ζητήσουν και διάφορα άλλα πρόστιμα, είτε φορολογικά έσοδα από το Υπουργείο Οικονομικών; Κυρίες και κύριοι, η πολιτική, οικονομική και κρίση αξιών την οποία διέρχεται η χώρα μας είναι τεράστια και δυστυχώς αυτή η Κυβέρνηση αντί να πάρει κάποια μέτρα για την αντιμετώπιση αυτής της πολλαπλούς κρίσης συνεχώς, καθημερινά με την πολιτική της, με την τακτική της, με τις επιλογές της, επιτείνει αυτή την κρίση. Και η μόνη λύση είναι να δώσετε διέξοδο σ’ αυτό το πολιτικό αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η χώρα και να πάμε να ζητήσουμε πάλι την λαϊκή ετυμηγορία για να ξεκινήσει μια καινούργια σελίδα στη χώρα μας.

Ευχαριστώ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ. )