ΣΥΝΕΝΕΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΒΑΣΩΣΩ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟΝ «FLASH» ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ κ. ΑΝΤΩΝΗ ΚΟΚΟΡΙΚΟ

Συνεντεύξεις

ΣΥΝΕΝΕΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΒΑΣΩΣΩ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟΝ «FLASH» ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ κ. ΑΝΤΩΝΗ ΚΟΚΟΡΙΚΟ ΤΕΤΑΡΤΗ 12 ΜΑΙΟΥ 2004 Α.ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ: Έχουμε στην τηλεφωνική μας γραμμή την πρώην υπουργό Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων ΄Εργων και Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, την κυρία Βάσω Παπανδρέου. Καλή σας μέρα κυρία Παπανδρέου. Β.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Καλημέρα σας. Α.ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ: Με αφορμή το ότι αύριο συζητείται η τροπολογία που κατέθεσε ο Υπουργός ΥΠΕΧΩΔΕ ο κ. Σουφλιάς για την αναστολή των νόμων που είχατε προωθήσει στην Βουλή προεκλογικά, για τα δημόσια και για τα ιδιωτικά έργα, για τον τομέα αυτό. Συνήθως καταργείται ένας νόμος από έναν καινούργιο που έρχεται στην Βουλή, εδώ υπήρχε μια μεγάλη ευαισθησία θα έλεγα του κ. Σουφλιά να καταργηθούν αυτοί οι νόμοι, μπορείτε να το εξηγήσετε; Β.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Κατ’ αρχήν πρέπει να πω ότι είναι μία τροπολογία πάρα πολύ σημαντική για τα δημόσια και ιδιωτικά έργα και ωστόσο πηγαίνει σε ένα άσχετο νομοσχέδιο. Αυτό πρέπει να πω ότι το κάναμε και εμείς ως κυβέρνηση, αλλά τότε μας κατηγορούσε η Νέα Δημοκρατία που τώρα με το πρώτο νομοσχέδιο που φέρνει στη Βουλή κάνει ακριβώς το ίδιο. Η τροπολογία αυτή αναστέλλει μέχρι τέλος του 2004, δύο πάρα πολύ σημαντικούς νόμους που έκαναν τομή στο σύστημα παραγωγής των δημοσίων και ιδιωτικών έργων. Πρόκειται για τον τρόπο εκπόνησης των μελετών, και θα ξέρετε κύριε Κοκορίκο, το πρόβλημα με τις μελέτες είναι πολύ βασικό για το σύνολο του τομέα, ενώ έχουμε και συνεχείς πιέσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση να αλλάξουμε τον νόμο που ισχύει από το ’77. Α.ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ: Τώρα δηλαδή θα ισχύει ο νόμος του ’77; Β.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Ακριβώς. Και αυτό είναι απαράδεκτο. Έχουμε καθυστερήσει να τον αλλάξουμε. Είχε αρχίσει η διαδικασία από το ’92, και όταν πήγα στο Υπουργείο βρήκα το 15ο σχέδιο τροποποίησης του νόμου του 1977. Αυτό σημαίνει ότι είχε γίνει πολύχρονος διάλογος με όλους τους φορείς. Βέβαια υπήρξαν αντιρρήσεις εκ μέρους του Τεχνικού Επιμελητηρίου η διοίκηση του οποίου δεν ήθελε να αλλάξει το σύστημα παραγωγής των μελετών, παρά το γεγονός ότι όλοι γνωρίζουν πως είναι αδιαφανές και αναποτελεσματικό και οδηγεί σε έργα πολύ υψηλού κόστους, διότι η αμοιβή του μελετητή είναι ανάλογη με τον προϋπολογισμού του έργου. Άρα υπάρχει κίνητρο ο μελετητής να αυξάνει το κόστος του έργου για.... Α.ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ: Γιατί έτσι αυξάνεται και η αμοιβή του. Β.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Βεβαίως. Με το νόμο που είχαμε ψηφίσει προσαρμοζόμαστε και στην οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τώρα θα έχουμε πρόβλημα να προκηρύξουμε καινούργιες μελέτες, διότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει πει ότι δεν θα χρηματοδοτήσει από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο μελέτες με το παλαιό σύστημα. Α.ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ: Δηλαδή, υπάρχει κίνδυνος αντί να γίνει ταχύτερη απορρόφηση κοινοτικών πόρων να έχουμε και πρόβλημα εξαιτίας... Β.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Βεβαίως υπάρχει αυτός ο κίνδυνος. Ο κ. Σουφλιάς και η ΝΔ αν θυμάστε όταν ήταν στην αντιπολίτευση, μας κατηγορούσε για τον Μαθηματικό Τύπο και έλεγε ότι θα τον καταργήσει. Μετά είπανε ότι για να καταργηθεί πρέπει να υπάρχουν πολύ καλές μελέτες. Και αυτό πράγματι έχει βάση. Και τώρα έρχονται ακριβώς επειδή πρέπει να υπάρχουν καλές μελέτες θα αλλάξουν τον νόμο. Τώρα έρχεται ο κ. Σουφλιάς και ακυρώνει το νόμο, γιατί θέλει να φέρει καινούργιο νόμο.... Α.ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ: Ο οποίος όμως καινούργιος νόμος δεν είναι έτοιμος. Ώστε ο καινούργιος να αντικαταστήσει τον παλιό. Β.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Όχι βέβαια. Δεν είναι έτοιμος. Ο δεύτερος νόμος τον οποίο αναιρεί αφορά την έκδοση πολεοδομικών αδειών. Θα θυμόσαστε και είναι γνωστό σε όλους τους Έλληνες, ότι οι πολεοδομίες είναι από τις εστίες ταλαιπωρίας των πολιτών και διαφθοράς. Υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην έκδοση των αδειών και τυπικά βέβαια, υποτίθεται ότι οι πολεοδομίες ελέγχουν τις μελέτες. Άλλαξε αυτό το σύστημα και προσαρμόστηκε και αυτό στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Είναι πλέον ευθύνη μηχανικού η μελέτη και η τήρηση της, ενώ προβλέπονται ευθύνες και για τον κάθε φορέα που συμμετέχει στο να φτιαχτεί ένα κτίριο. Προβλέπονται επίσης πάρα πολύ αυστηρές ποινές ώστε να αποτρέψουμε καινούργια γενιά αυθαιρέτων. Πάνω σε αυτό το νομοσχέδιο έγινε συζήτηση στην Βουλή και μάλιστα ορισμένοι από την Νέα Δημοκρατία ήταν θετικοί, αλλά και σε αυτό υπήρξε αντίρρηση από το Τεχνικό Επιμελητήριο. Και όταν λέω από το Τεχνικό Επιμελητήριο, εννοώ από την διοίκηση και όχι από το σύνολο των μηχανικών. Η ευθύνη μηχανικού είναι κάτι το οποίο ισχύει στις ευρωπαϊκές χώρες και βέβαια εκεί δεν έχουν τα προβλήματα αυθαιρεσίας που έχουμε εμείς εδώ. Όλες οι κανονιστικές πράξεις αυτού του νόμου ήταν έτοιμες. Θα μπορούσε δηλαδή να υλοποιηθεί αμέσως. Και για τον πρώτο νόμο υπήρχε ένα Προεδρικό Διάταγμα έτοιμο, που είχε σταλεί στο Υπουργείο Οικονομικών. Είχαν γίνει κάποιες παρατηρήσεις και ήθελε δύο μέρες δουλειά για να διορθωθεί. Θα μπορούσε δηλαδή να έχει ήδη εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα. Α.ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ: Πάντως αυτό που κάνει εντύπωση γενικώς, δύο μήνες μετά τις εκλογές, δύο μήνες γεμάτους, είναι ότι δεν ήταν κανένα Υπουργείο έτοιμο να καταθέσει ένα νομοσχέδιο στην Βουλή. Η Βουλή βρίσκεται σε πλήρη απραξία αλλά ιδιαίτερη εντύπωση κάνει ότι ο ίδιος ο κ. Σουφλιάς που έφτιαξε το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας δεν είχε ετοιμάσει έστω ένα νόμο, έστω για τον Μαθηματικό Τύπο που έκανε τόση φασαρία. Β.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Όχι μόνο δεν είχανε καινούργιους νόμους. Το θέμα είναι ότι και νόμοι οι οποίοι πράγματι αποτελούν τομή και σε θέματα εξυπηρέτησης των πολιτών και στα θέματα αντιμετώπισης της αυθαιρεσίας, για τα οποία μας κατηγορούσαν προεκλογικά λέγοντας ότι θα ρίχνανε το βάρος τους εκεί, και σ’ αυτά τα θέματα κάνουν μία στροφή προς τα πίσω γιατί δεν θέλουν να έρθουν σε σύγκρουση με οποιαδήποτε συντεχνία. Α.ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ: Δηλαδή το μόνο που έμεινε ήταν η ηλεκτροδότηση των αυθαιρέτων; Ή καταργείται και αυτό; Β.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Δεν το κατήργησαν, παρά το γεγονός ότι στην αρχή είχε πει ο κ. Σουφλιάς ότι θα το καταργήσει. Υπήρξαν αντιδράσεις και δεν το κατήργησε. Αλλά, καταργεί το νέο τρόπο έκδοσης των οικοδομικών αδειών που αλλάζει όλο το σύστημα πλέον και πράγματι είναι μία μεγάλη τομή που θα έδινε τη δυνατότητα οι άδειες να εκδίδονται μέσα σε 13 μέρες και να υπάρχει αυστηρός έλεγχος από τις πολεοδομίες και ευθύνη του μηχανικού και του ιδιοκτήτη και του κατασκευαστή, με αυστηρότατες ποινές εάν κάνουν αυθαιρεσίες και θα απέτρεπε την καινούργια γενιά αυθαιρέτων. Α.ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ: Κυρία Παπανδρέου, σας ευχαριστούμε πολύ. Β.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Και εγώ ευχαριστώ.